Sabtu, 20 Februari 2010

Semangat Terpupuk Sudah ~

Kemaman: Sekelompok pelajar menaiki bas menuju ke Pusat Integriti Terengganu atau lebih dikenali dengan nama Pupuk Semangat. Mereka telah menghadiri sebuah kem yang bertemakan kepimpinan. Lapisan-lapisan pelajar tersebut terdiri daripada golongan Pengawas Sekolah, Pengawas Perpustakaan, MPP( AMT dan WT) dan AJK Asrama Sekolah Menengah Islam Al-Amin Kemaman yang ternyata sedang menerajui barisan pimpinan sekolah tersebut. Kem yang berlangsung selama dua hari satu malam itu telah berjalan dengan jayanya walaupun perasmian majlis tidak dibuat sama sekali.
Menurut seorang pelajar, kem tersebut telah dimulakan dengan aktiviti-aktiviti yang bermanfaat dan menguji tahap kerjasama dalam kumpulan. Ketika ditanya salah seorang peserta, beliau mengulas tahap permainan tersebut sangat menguji minda dan memberansangkan otak kiri dan kanan peserta yang hadir. Aktiviti diteruskan dengan permainan-permainan pantai yang menguji tahap kerjasama kumpulan. Malah, setiap pelajar diberikan setiap orang belon air yang dikira sebagai amanah yang perlu dipikul atas bahu mereka.
"Kami sentiasa kena jaga amanah ini tak kira di mana kami berada .Kami juga sentiasa diburu atas keprihatinan kami menjaga amanah ini. Malah, para fesi akan sentiasa mengganggu kami dan cuba mensabotaj amanah kami sama ada memecahkannya atau merampasnya"
Para Peserta
Kem Kepimpinan 2010

"Kami sentiasa kena jaga amanah ini tak kira di mana kami berada seperti yang telah Muallimah Ann beritahu . Kami juga sentiasa diburu atas keprihatinan kami menjaga amanah ini. Para fesi akan sentiasa mengganggu dan cuba mensabotaj amanah kami sama ada memecahkannya atau merampasnya," ulas seorang peserta melanjutkan bicaranya.
Ketika Blogger menemui para peserta di sini, mereka sedang sibuk bersiap-siap untuk mempersembahkan pembentangan mereka mengenai Masalah Disiplin Para Pelajar di SMIAAK dan cara-cara untuk mengatasinya. "Kami bercadang untuk membuat persembahan yang terbaik dalam masa 3 minit ini dan berharap semua peserta yang lain memahami sedalamnya persembahan kami semua," ulas salah seorang peserta.
Setelah para peserta lelaki pulang dari masjid sejurus menunaikan solat jumaat dengan bekas Jelly Kelapa di tangan masing-masing, slot diteruskan dengan seorang pakar yang mengkaji surah Al-Fatihah. Pakar tersebut menerangkan mengenai sistem CASIC yang ternyata terkandung dalam surah tersebut serta perkaitannya dengan kepentingan kerjasama dalam sesebuah kumpulan atau organisasi. Ketika ditanya seorang peserta yang bernama Izzat Anuar untuk mengulas lebih lanjut, beliau telah menyenaraikan beberapa perkara penting yang telah diperolehi sepanjang kem tersebut seperti yang tertera dalam blog beliau:"

1) we must thing first b4 doing something..
2) Jika tiada tekanan,kita tidak akan memperolehi kejayaan..
3) Jika mahukan kejayaan,pasti ada tekanan...(same je...haha)
4) Mestilah yakin bahawa doa kita akan dimakbulkan.
.

5) CASIC n PIES system..
6) We must have
TEAMWORK to succeed..

7) Mantapkan AQIDAH boleh menghindarkan drpd melakukan kesalahan..
8) Mestilah menjadi seorang yg seimbang (dunia dan akhirat)
9) Kita merupakan orang dunia dulu,barulah menjadi orang akhirat.
10) Mestilah menjadi seorang yg seimbang
(physical,iQ.eQ,sQ)

11) Mestilah menjadi seorang yg berjiwa besar.
12) Jangan 'menyampah' dengan soalan budak2..

13) Interdependence is only a choice for independent people..

14) Ikhlas dalam setiap perkara..

15) Allah memberkati orang yg memelihara wudhu'

16) 'Perkara remeh bukanlah urusan kita'....(sentiasa cari jalan penyelesaian)
17) Sharing,caring,helping...

"Kem ini memberikan saya banyak kebaikan dan pengajaran untuk berjaya di dunia ini sekaligus di akhirat . Saya berharap agar semua pemimpin-pemimpin yang menyertai kem ini akan menjadi seorang pemimpin yang berjaya dalam pimpinannya," ulasnya lagi. Sejurus selepas tamat kem tersebut, para peserta beransur pulang ke rumah masing-masing. BB.
apa yg korang feel ?

1 Orang Melekat :

-| JOM! Follow. Hehe |-

 
Design by -|SyaheedViaMujaheed|- | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews